


|
|
Informacje
2009.11.26, 15:01
CANSO wobec zarzutów IATA dotyczących wysokości opłat nawigacyjnych
Propozycje opłat nawigacyjnych (trasowej i terminalowej) na rok 2010 przedłożone zostały w ustawowym terminie przez PAŻP (Polska Agencja Żeglugi Powietrznej) do oceny i akceptacji Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Zaproponowane przez PAŻP opłaty zawierają m.in. obniżkę opłaty trasowej i opłat terminalowych oraz uproszczenie zasad ich naliczania.
W/w opłaty nawigacyjne, określane przez CANSO jako opłaty państwowe, są ustalane rokrocznie, w tym samym czasie, we wszystkich krajach europejskich, zgodnie z przepisami Rozporządzenia Komisji Europejskiej (WE) nr 1794. Przepisy te nakładają na podmioty zarządzające nawigacją powietrzną, obowiązek obliczania wysokości opłat według prostego wzoru matematycznego, w którym dochody mają pokryć jedynie koszty wykonywania usług.
2009.11.18, 13:39
CANSO – wrześniowe statystki globalnego ruchu lotniczego
CANSO (Civil Air Navigation Services Organisation) przedłożyło wrześniowe procentowe wyniki ruchu lotniczego IFR* z 43 instytucji zapewniających żeglugę powietrzną.
2009.11.17, 12:23
Lotnictwo i CO2
- Na warszawskim lotnisku w pierwszych dziewięciu miesiącach 2009 roku wykonano 289 lądowań techniką tzw. „zielonego podejścia” czyli CDA. – powiedział na konferencji „Sektor lotniczy a pakiet klimatyczny” Krzysztof Banaszek, Prezes PAŻP.
Continuous Descent Approach, to technika pilotażu, czyli sposób, w jaki załoga samolotu we współpracy z kontrolerami lotów prowadzi samolot do lądowania. Polega ona na zapewnieniu samolotowi płynnego, nieprzerwanego zniżania, najlepiej już z wysokości przelotowej. Wykonanie tych 289 „zielonych” lądowań pozwoliło przewoźnikom zaoszczędzić od 14 do 43 ton paliwa. Wdrożenie tej techniki pilotażu to oszczędność paliwa dla przewoźników, a dla mieszkańców Warszawy i dla mazowieckiego środowiska naturalnego to zmniejszenie emisji spalin - od 44 do 135 ton CO2 - w samych tylko trzech kwartałach tego roku.
2009.11.16, 08:04
EGNOS: DARMOWY SYSTEM WSPOMAGANIA SATELITARNEGO JUŻ DZIAŁA
1 października 2009 roku Komisja Europejska uruchomiła powszechnie dostępne usługi europejskiej nawigacji satelitarnej nazwanej EGNOS czyli European Geostationary Navigation Overlay Service. EGNOS to wkład Europy w rozwój globalnego systemu nawigacji satelitarnej GNSS.
|
|
|
|