Logo PAŻP
PAŻP
A A A      
 
English version Kontakt    
zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka

Logo CEF
Film o PAŻP
Film o Podziale Polskiej Przestrzeni Powietrznej
GNSS
Promocja zawodu KRL
Lataj z głową
lloyd_logo

Najnowsze Informacje

2015.03.05, 09:03

„Papuga” lata nad Polską

zdj

Samolot pomiarowy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej L-410 Turbolet, popularnie nazwany „Papugą”, wykonywał w tym tygodniu loty kontrolne nad lotniskiem w Łodzi, sprawdzając z powietrza pracę systemu ILS na łódzkim lotnisku. Dziś możemy go zobaczyć nad Modlinem, pod koniec marca nad lotniskiem w Krakowie.

Samolot L-410 ma na pokładzie zainstalowaną nowoczesną aparaturę pomiarową, która umożliwia wykonanie kontroli systemów nawigacyjnych na terenie całej Polski, w tym zlokalizowanych na terenie portów lotniczych.

Lotnisko w Łodzi, podobnie jak inne lotniska komunikacyjne w Polsce, wyposażone jest w system ILS pozwalający wykonywać bezpieczne podejście do lądowania przy utrudnionej widoczności ziemi.

Oprócz sprawdzenia pracy systemów ILS, z powietrza kontrolowane są również inne urządzenia i systemy pozwalające na bezpieczne wykonywanie lotów. Poza urządzeniami nawigacyjnymi sprawdzane są systemy dozorowania, a więc urządzenia radarowe, łączności lotniczej, oświetlenia lotnisk, a także same procedury startu i lądowania opracowywane osobno dla każdego lotniska.




Kontrola z powietrza systemów i urządzeń nawigacyjnych odbywa się nie rzadziej niż co 12 miesięcy, a w przypadku urządzeń mających krytyczny wpływ na poziom bezpieczeństwa ruchu lotniczego, sprawdzenia takie wykonywane są co 6 miesięcy lub natychmiast po zidentyfikowaniu takiej potrzeby.




Podobne loty kontrolne, samolot L-410 wykona dzisiaj i jutro nad lotniskiem w Modlinie, a w ostatnich dniach marca skontroluje system ILS w Krakowie. Na początek kwietnia PAŻP zaplanowała sprawdzenie urządzeń DVOR/DME na Okęciu, DME Wicko, ILS w Bydgoszczy, ILS i DVOR/DME w Szczecinie, ILS w Lublinie, Gdańsku oraz Zielonej Górze.




Powyżej na zdjęciu wnętrze "Papugi"

Fot. Paweł Witeska oraz Andrzej Karwowski (PAŻP)




powrót