Logo PAŻP
PAŻP
A A A      
 
English version Kontakt    
zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka

Logo CEF
Film o PAŻP
Film o Podziale Polskiej Przestrzeni Powietrznej
GNSS
Promocja zawodu KRL
Lataj z głową
lloyd_logo

Najnowsze Informacje

2017.06.23, 13:15

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej inwestuje w Katowice Airport

zdj

W Katowice Airport, zarządzanym przez Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA, realizowane są liczne przedsięwzięcia infrastrukturalno-budowlane, które zdecydowanie poprawiają bezpieczeństwo, przepustowość, komfort obsługi pasażerów oraz umożliwiają dynamiczny rozwój lotniska. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) od początku zaangażowana jest w realizowany w Pyrzowicach proces inwestycyjny. 23 czerwca 2017 r. roku miała miejsce uroczystość podpisania aktu erekcyjnego i wmurowania go w powstającą wieżę. Gościem honorowym uroczystości był Minister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk.



W ramach realizowanych w Katowice Airport inwestycji PAŻP wyposażyła w radiowy system nawigacyjny wspomagający lądowanie samolotu w warunkach ograniczonej widzialności i niskiej podstawy chmur (ILS) zasadnicze (wschodnie) podejście do oddanej do użytku w maju 2015 roku nowej drogi startowej oraz przygotowała stosowne procedury umożliwiające lądowania w II kategorii operacji lotniczych. Ich udostępnienie znacząco poprawiło dostępność Katowice Airport w trakcie złych warunków atmosferycznych.

Kolejną inwestycją PAŻP na pyrzowickim lotnisku jest budowa nowej wieży kontroli. Konieczność realizacji tej inwestycji wynika ze zmiany układu pola manewrowego portu i płyt postojowych oraz przesunięcia tej infrastruktury na wschód, co nastąpiło w związku z licznymi inwestycjami przeprowadzonymi przez GTL SA w ostatnich latach m.in. budowę nowej drogi startowej o długości 3,2 km, rozbudowę płyty postojowej nr 1, budowę płyty dla samolotów cargo i do odladzania statków powietrznych, a wszystko to połączone nowym systemem dróg kołowania.

Budowa nowej wieży kontroli lotniska rozpoczęła się w pierwszej połowie marca 2017 roku. Wykonawcą inwestycji jest firma Budimex SA. Koszt przedsięwzięcia to prawie 25 mln zł. Nowa wieża będzie najwyższym tego typu obiektem w Polsce o wysokości 46 metrów, z poziomem operacyjnym na wysokości 41 metrów. Kubatura budowli wynosić będzie 7350 m3, a jej powierzchnia 1 832 m2, na której zostaną rozmieszczone pomieszczenia ze stanowiskami kontroli wieżowej, kontroli zbliżania, techniczne i biurowe oraz zaplecze socjalne. Zakończenie budowy planowane jest na pierwszy kwartał 2018 roku. Następnie rozpocznie się proces wyposażania obiektu w odpowiednie urządzenia. Operacyjne oddanie do użytku nowej wieży kontroli PAŻP planuje pod koniec 2018 roku.

Powyższe przedsięwzięcie to nie jedyna inwestycja realizowana przez PAŻP w Katowice Airport. Trwają przygotowania do uzbrojenia zachodniego (pomocniczego) podejścia do nowej drogi startowej pyrzowickiego lotniska w system ILS kategorii I. Katowice Airport będą pierwszym lotniskiem regionalnym w Polsce z system ILS na obydwu kierunkach podejścia do drogi startowej.

Decyzja o realizacji tej inwestycji wynika z faktu, że w ostatnich latach notuje się wzrost częstotliwości występowania wiatrów z kierunku wschodniego. W 2015 roku przez 18% czasu w użyciu było zachodnie, pomocnicze podejście do drogi startowej, w 2016 przez 22%. W związku z tym PAŻP, na wniosek GTL SA podjął decyzję o wyposażeniu zachodniego podejścia do drogi startowej Katowice Airport w system ILS kategorii I. Inwestycja ta poprawi dostępność operacyjną portu przy wiatrach wiejących ze wschodu i przy ograniczonej widzialności i niskim pułapie chmur. Obecnie dostępne procedury umożliwiają lądowanie w Pyrzowicach od zachodu, czyli z wykorzystaniem podejścia pomocniczego, gdy widzialność wzdłuż drogi startowej nie jest mniejsza niż 800 metrów, a pułap chmur nie niżej niż 80 metrów. ILS CAT I dla zachodniego pasa drogi startowej Katowice Airport umożliwi bezpieczne lądowania przy widzialności nie mniejszej niż 550 metrów i pułapie chmur nie niższym niż 60 metrów.

W ramach realizacji inwestycji Polska Agencja Żeglugi Powietrznej przeniesie system ILS, który używany był na starej drodze startowej Katowice Airport, na zachodnie pomocnicze podejście do nowej drogi startowej, przygotuje go do użytku oraz sporządzi i udostępni odpowiednie, nowe procedury lądowań. Kolejnymi inwestycjami Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej na katowickim lotnisku będą: nowy radar wtórny oraz nowy ośrodek radiokomunikacyjny. Urządzenia te zostaną wybudowane do 2020 roku, dzięki nim zostanie zapewniony optymalny poziom bezpieczeństwa operacji lotniczych.

To ważny dzień dla Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach, władz lokalnych i wszystkich instytucji, których wspólnym celem jest zapewnienie bezpiecznego i płynnego ruchu lotniczego w Polsce. Ale przede wszystkim, to ważny dzień dla wszystkich użytkowników polskiej przestrzeni powietrznej, przewoźników oraz pasażerów, którzy korzystać będą z lotniska w Katowicach, jednego z najlepiej rozwijających się portów lotniczych w Polsce. Ta inwestycja zwiększy możliwości operacyjne tego lotniska. – powiedział na dzisiejszej uroczystości wmurowania kamienia węgielnego Minister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk.



Budowę nowej wieży kontroli lotniska rozpoczęliśmy w związku z rozwojem katowickiego portu, wybudowaniem nowej drogi startowej. Inwestycja ta pozwoli nam zapewnić optymalny poziom bezpieczeństwa ruchu lotniczego, także poprzez zagwarantowanie dobrych warunków pracy kontrolerów ruchu lotniczego, techników oraz wszystkich innych pracowników Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, a także zapewnienie miejsca na coraz bardziej zaawansowane systemy i urządzenia infrastruktury lotniczej - powiedział w swoim wystąpieniu Prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Janusz Niedziela.

Cieszymy się, że Polska Agencja Żeglugi Powietrznej dostrzega dynamiczny rozwój infrastruktury oraz ruchu lotniczego na pyrzowickim lotnisku, o czym świadczą konkretne, ważne inwestycje realizowane tutaj przez tę instytucję. Przypomnę, że w tym roku obsłużymy rekordowe około 3,7 mln pasażerów, dodatkowo notując duży wzrost operacji startów i lądowań. Ponadto w ostatniej dekadzie zrealizowaliśmy największy w historii program inwestycyjny, który zmienił oblicze Katowice Airport. Nowa wieża podniesie poziom bezpieczeństwa, stanie się także swoistą wizytówką naszego portu. Z kolei wyposażenie podejścia pomocniczego do drogi startowej w ILS kategorii I sprawi, że Pyrzowice znajdą się w ścisłej czołówce europejskich, regionalnych portów lotniczych pod względem możliwości bezpiecznego lądowania przy złych warunkach atmosferycznych, niezależnie od kierunku wiatru. - powiedział Artur Tomasik, Prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, zarządzającego Katowice Airport.




powrót